torsdag 20 december 2007

ledsagning

Vi tillhandahåller hjälp på och av tågen och till och från tågen till de som har svårt att ta sig fram för egen maskin.
Det är ett av de roligare sakerna att göra för de är ju så glada och tacksamma för hjälpen de får.
MEN
tänk vad tråkigt det är när en del äldre damer ser sin chans att utnyttja hela grejen.
Idag hade jag en dam som var synskadad.
Med FULL packning, det var så oerhört tungt så knäna sviktade på mig när jag tog tag i väskorna.
Tanten visade på vad som var hennes och SPRANG till hissen själv!
utan att hänga i min arm,
utan att använda den vita käppen.
hon ville att jag skulle gå bakom henne 2 dm kortare av tyngden.

Då tycker jag att det inte är så kul!
När vi får springa som piccolos åt våra resenärer.
för sliter ni ut oss så kan vi ju inte hjälpa er när det verkligen behövs..

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ni FÅR INTE bära! Det ingår inte i servicen!! Ni ska ta en rullkärra åt resenän..

Anonym sa...

men ibland blir man lat... eller känenr sig stressad, när de kommer tidigare än sagt och är nervösa...
så syns det faktiskt inte hur tungt det är...
sen skulle vi ju få säga ifrån MEN det är jag för snäll för att göra.
men lite fult är det att skylla på ett handikapp för att få bärhjälp!

Anonym sa...

om ni gör illa er så gäller inte försäkringen!! Det är noga när ledsags. att resenären infomeras om detta! Ni är ledsagare och inte bärhjälp! /Smarty Ky
erika_amor@yahoo.com

Anonym sa...

okej! jag vet ju det men det är svårt...
men fr o m nu ska jag stå på mig!
elaka tanter som ser oss som packåsnor istället för en fin service vi gärna vill ge!

Anonym sa...

gör gärna det:) Om vi tillåtter detta på en station så tror resenärerna att det gäller på samtliga stationer....det är nog mycket ledsagningar kring jul,,

Anonym sa...

Det är ett sannt nöje att hjälpa de människor som behöver hjälpen i alla fall..