fredag 4 januari 2008

2008...året som SJ glömde!

Hade in en kund som ville förnya sin årspendlarbiljett. Och eftersom SJ:s system över hur en årspendlarbiljett görs är tiotusen ggr krångligare än att gå att skita, så blir jag jämt så nervös över att allt kommer gå fel. Och denna morgon gjorde det det rejält! =)

För det första måste man sitta och pilla med karbonpapper för att det är två olika lappar där det ska stå samma saker på och det måste överföras korrekt så det inte ser ut som om det är förfalskat. Jag med min krattiga handstil som enbart kan utläsas av en själv, måste ju koncentrera sig till 100%. Iaf när det är väl gjort ska det fyllas i namn, kortnr som absolut inte får bli fel! suck! Det sista som ska göras är att sätta dit en hederlig stämpel med startdatum, stämpeldyna och allt.

Sagt och gjort, jag tyckte jag klara mig rätt bra men hankigt fram till slutet på proceduren. Eftersom man kanske gör dessa kort sisådär en gång om året, tappar man all kunskap om just denna modell. Eftersom det gick så sakta och man blir så nervös när kunden står där och blänger på att allt blir rätt, brukar jag underhålla dem under tiden med att ta betalt. När jag väl tagit betalt och skulle stämpla den lilla lappen som är värd 36400 kr (!!) upptäcker jag till min fasa att när jag vrider på stämpeln för att få fram 2008, finns det inget sånt år!!!!!!! Utan istället dyker 1996 upp......Hmmm....vad gör man nu tänker jag?!?! PINSAMT VÄRRE!! SJ klarar inte ens av att ha uppdaterade stämplar...Pratade med min kollega och kommer fram till två alternativ. Antingen får han gå härifrån med ingenting och endast ett papper på att kunden har allt betalt och klart och kommer på eftermiddagen för att hämta det lilla märket. Eller att kunden häver köpet, kruxet är ju att det tar ju 2-3 bankdagar innnan pengarna går tillbaka. Vem vill ligga ute med så mkt pengar i onödan!?....

Sucka, förklara situationen för kunden som jag trodde skulle slå mig dän och samman för att jag inte kunde sköta mitt jobb. Visst han blev fly förbannad och tyckte att det var oacceptabelt att man inte hade uppdaterade saker och att jag genast måste skaffa fram en stämpel! NU! Men efter lite trixande så gick han iaf med på att gå iväg utan just någonting. Jag ska att jag skulle fixa fram en stämpeln under dagen och att det gick bra att hämta den på em.

Som tur var, ska jag säga, fanns fortfarande den ålderdomligs stämpeln kvar i handeln! =) Fast i lite mindre format. Så nu sitter stämpeln fint där och skiner med sin närvaro! Uscha, ibland vill man byta jobb alltså...

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahaha, underbart!

och ännu mer underbart att det finns en svartfot hos sj, de ofelbara!
skall läsa din blogg med stor entusiasm hädanefter.
mvh /nyfrälst

Magnus Persson sa...

Hade det inte gått att sälja ett vanligt årskort istället? Det kostar ju bara 35000:-. Fast det kanske bara SJ centralt säljer?