lördag 5 januari 2008

Hur en tysk hamnade hos inkasso!

Jag hade in en tysk kund innan nyår som undrade vart hans biljetter tagit vägen som han beställt. Jag ser att biljetten är beställd via direktbrev och redan utsriven och utskickad för över 1 ½ månad sen, och säger det till kunden.
Han säger att det inte kommit några biljetter, och jag visar han på dataskärmen och säger än en gång att biljetten är utskickad till adressen som står i rutan, hans folkbokföringsadress.

Kund: -"Men jag ändrade ju adressuppgifter på nätet, så att det skulle gå till min mormor. Jag åkte till utlandet då, så kunde inte kolla min post."
SJ: -"Men det går inte att ändra via internet utan man måste isf ringa till kundtjänst eller telefonbokningen om du vill ändra adressen."
Kund: -"Åååhh, men vad har hänt nu då?" säger kunden och börjar låta desperat med mer tysk brytning.
SJ: -"Ja, jag vet inte, men jag ringer kundtjänst och hör efter."

Där får jag beskedet att biljetten skickats ut, en påminnelse plus en extra påminnelse, och att dessutom ett krav från inkasso gått ut! Där det dessutom är en bötesavgift på 800 kr. Som om det inte vore det inte nog illa att hamna i inkassos listor och bli prickad för ett tag framöver...

Jag lämnar beskedet till min kund som blir bestört och tar sig över pannan och förbannar sig på tyska och jag ser hur svetten börjar lacka.

Kund: -"Men finns det inget sätt att stoppa det på? Kan jag fortfarande åka på biljetten?"
SJ: -"Ja, du behöver ju för det första betala räkningarna och kontakta inkasso. Och för att kunna resa på biljetterna behöver du ju biljetten i handen innan du kliver på tåget. Jag vet inte om du hinner få upp de från göteborg nu när det är nyår och helg (Det var där han var folkbokskriven)."
Kund: -"Åh herregud, kan man inte stoppa det? Kan inte ni på SJ stoppa det? eller vet hur mkt som ska betalas?"
SJ: -"Nej, tyvärr, det är ett annat system. Hon på kundtjänst kunde inte se det utan du får kontakta Svea Inkasso."

Sucka....två billiga biljetter för 95 spänn styck slutade med Inkasso! Uscha så illa det kan gå! Tänk på det där ute alla...se till vart ni är folkbokförda! ;)

Inga kommentarer: