onsdag 14 november 2007

Banarbete

Idag har jag verkligen ont i fötterna. Känns som jag jobbat på riktigt idag, på riktigt länge. Sprungit som en kuli fram och tillbaka bland buss, tåg, station, tåg, buss. Är man inte virrig innan så blir man det garanterat =). Och med banarbete så kommer även de härliga utskällningarna haglande. Bästa diskussionen idag var iaf från en tant, som skulle åka till Skinnskatteberg. Börjar jiddra om att hon brukar åka en buss från Köping och nu kommer missa anslutningen p g a banarbetet. Jag förklara lugnt att bussarna är tidigarelagda i tidtabellen för att just komma fram i ordinarie tid för att kunna hålla anslutningarna. Hon lyssnar till hälften och börjar jiddra om ytterligare en resväg via Fagersta mot Skinnskatteberg. Jag förklarar att det även där är bussersättning på den sträckan eftersom det var en tromb i området igår.
-"Så du menar att jag inte kan ta mig till Skinnskatteberg?"
-"Jo, men det blir med buss första sträckan vilket fall som helst. Sen beror det ju på vilken resväg du vill åka."
-"Men jag kommer ju missa anslutningen i Köping mot skinnskatteberg, när går nästa buss därifrån? Hur tycker du jag ska göra?"
-"Jag vet tyvärr inte busstiderna mot Skinnskatteberg, så det får du avgöra själv vilken resväg du vill ta."
-"Jamen, DU om någon måste väl kunna veta vart jag ska åka?"
-"Ja du ska till Skinnskatteberg, men vilken resväg avgör du själv! Bussen till köping går tidigare så du bör ju hinna med anslutande buss, medan Fagerstabussarna kommer dit senare och den anslutningen bör ju inte hålla."
Tittar länge på mig och mumlar något och ser allmänt arg och irriterad ut.
-"Jag tar bussen till Fagersta, För SJ kan man ju inte åka med!"

Herreguud, här har jag stått och ödslat min tid och varit trevlig och försökt hjälpa damen till ett vettigt beslut. Men tror du hon lyssnar? Nej istället blir hon aggresiv och väljer ändå fel anslutning och anklagar en för att inte kunna varenda j---a landsvägsbuss tidtabell!!! herremingud!!...Och detta var bara dag 1 på banarbetet. Nu har jag hela hääärliga helgen kvar =)...Skål!

Inga kommentarer: