onsdag 14 november 2007

Bokningsavgift =)

Vad är det som gör att vissa saker går in genom ena örat och lika snabbt ut genom det andra? Eller att det överhuvudtaget inte ens går in, utan studsar ut så snabbt det nått öronsnäckan?

Man sitter och förklarar och förklarar och förklarar. Men idag tog det verkligen kål på mig. Tanten som bröt lite lätt kom fram och var frågandes över vad det stod längst ner på biljetten och vad den var till för. För att förklara för alla icke-jobbandes-på-SJ-människor, står bokningsavgiften för biljetten längst ner. Jag förklarade snällt och vänligt att bokningsavgiften är en avgift som avgår (pengar du inte får tillbaka) om man avbokar biljetten. Den är som en avgift för att vi bokar biljetten, men den märks ju inte så länge som du inte återköper biljetten och bokningsavgiften är ju inkluderad i biljettpriset. Går det att misstolka den informationen?? Damen säger då:

-"Men jag förstår inte varför jag skulle behöva betala det för. Jag går alltid till biljettluckan och köper biljett hos er. Jag använder mig aldrig av Internet eller automaten. Och jag återköper aldrig mina biljetter"
Jag: -"Nejmen bokningsavgift ingår på alla våra biljetter, det spelar ingen roll vart du köper den. Och har du aldrig återköpt något biljett har du inte förlorat några pengar. Det är bara när man återköper som du märker av bokningsavgiften. Annars är den ju bara en del av det ordinarie pris du betalar.
Kund: -"Jamen, hur ska ni kunna hålla kvar era kunder när det får betala en extra bokningsavgift? Det är massor med pengar som man betalar extra, det blir 530 kr per år för mig."
Jag: -"Jamen jag säger ju det, det är en avgift som ingår i ordinarie biljettpris. Bokningsavgiften skulle likväl inte behövas skrivas ut, men vi gör ju det för att uppmärksamma kunde på hur mycket pengar det går bort om du inte vill ha biljetten och återköpa den. Och för det andra har de flesta bolag någon slags bokningsavgift, t ex flyget eller andra tågbolag."
Kund: -"Nej, det har dom inte, det är bara SJ. Vet era kunder om att de betalar extra för varje biljett de köper? Jag förstår inte varför jag ska behöva betala en massa extra pengar."
Jag: -"Men det är inga extra pengar du betalar, de ingår i ordinarie biljettpris. Men det är i alla fall det system SJ har och fungerar det inte för dig så kanske buss är ett alternativ istället. För då slipper du ju problemet med bokningsavgift."

Kunden förstår fortfarande inte vad jag har försökt förklara i cirka 100 minuter och vill ringa vidare till kundtjänst istället. Inga problem, jag ger henne nummret snabbt och hoppas av hela mitt hjärta och hon bara ska försvinna därifrån.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jobbigt att förklara sånt som inte borde behöva förklaras. Men bokningsavgiften kanske borde byta namn till "obligatoriskt avbeställningsskydd" eller "ej återbetalt belopp vid avbokning".

Anonym sa...

Det märkliga är att det blir bokningsavgift även på biljetter som inte kan avbeställas eller bokas om. SJ skapar till stor del själva sina problem med oförstående kunder.

Mats sa...

Håller helt med Anonym 27 dec 2013. Jag åker nästan aldrig tåg, men satt just o köpte biljetter på nätet - icke ombokningsbara, kan inte återlösas. Ändå "bokningsavgift". Dumheter! Ta ut ombokningsavgift eller avgift för återlösen, om det är vad det handlar om.

Anonym sa...

Det handlar också kanske om att man vill veta varför det finns en kostnad för bokningen som "avgår". Speciellt om man köper på nätet utan omboknings/återköp..