tisdag 27 november 2007

Är det för jag har svart hår?

Lördagseftermiddag, en halvtimme innan stängning får min kollega en kund som vill byta sin biljett som han köpt till sin dotter som ska åka ifrån en annan ort. Min kollega förklarar att biljetten är en just-nu biljett och det inte är något återköp på en sådan när det är närmare än en vecka innan avgång. Kunden som är av utländsk härkomst har lite svårt att förstå och en diskussion uppstår.

Kund: -"Jag vill byta. Nu!"
SJ: -"Det går inte att göra det med den här sortens biljetter. De är billigare och därför är det inget återköp, utan man måste göra det minst en vecka innan. 7 dagar."
Kund: -"Men då vill jag återköpa den för en vecka!"
SJ: -"Det går inte att ta tillbaka biljetten nu, det måste göras i förväg, 7 dagar tidigare. Du måste köpa en ny biljett om din dotter inte hinner med det här tåget."
Kund: -"Men jag förstår inte det. Jag kan inte läsa svenska, det står ingenstans på biljetten."
SJ: -"Det står på biljetten och ni har blivit informerad vid köpet."
Kund: -"Jag ska polisanmäla dig! Var är din chef?"
SJ: -"Det är lördag idag, så det finns ingen chef här idag."
Kund: -"Vad är det du säger? Jag vill tala med din chef!?" skriker han.
SJ: -"Tyvärr har vi ingen här idag, men är det så att du vill ha rätt i saken och prata med någon ansvarig ring till kundtjänst så kanske de kan hjälpa dig. De har mer befogenheter än vad vi har. För oss har biljetten inget värde och kan inte återköpas."
Kund: obeskrivliga läten och grymt grymt grymt, mutter mutter...

Kund går sedan omkring i butiken och ringer samtidigt kundtjänst. Han kommer fram och för ett jäkla liv över sin biljett. Ska läsa upp boknr för kundtjänst, men kundtjänst uppfattar inte vad han säger. Jag får ta över luren och ger boknr. Kundtjänst konstaterar att det också är en just-nu-biljett och säger till mig att den inte går att ändra eller återköpa (NÄHÄ! som om vi inte redan visste det..). Jag ber henne förklara det för vår kund då han inte tror på oss.
Sedan följer dialogen som så:

Kund: -"Är det för jag är svart i håret?"
SJ: (Hör ju inte vad hon svarar då hon är i andra änden av telefonen.)
Kund: -"Är du rasist eller?"
SJ:......
Kund: -"Ni alla är rasister på det här stället!"
SJ:.....
Kund: -"DU...du jag ska knulla dig och alla dina SJkollegor! Kan du hälsa dom!"

Samtidigt som han säger det sista pekar han på oss i kassan och tittar på oss med hatisk blick och springer sedan ut. Jeje, det var den jeppen för dagen...Då är det bara att vänta på en polisanmälan emot en eller insändare eller annat skit. Men då var han avklarad i alla fall. Kunderna som befann sig i resebutiken samtidigt som hans utskällning ägde rum, ser helt chockade ut och står med hakorna nere i golvet. Vi förklarar snällt att det är en dag i SJ:s tecken och skrattar bort det.

Till råga på allt som om det inte vore slut, kommer mannen åter igen instampandes när det är precis stängningsdags. Slänger in pengar genom luckan och säger: "Ny biljett!"

SJ: -"Ska den vara till nästa avgång då, eller vill ni ha en öppen biljett? För då behöver hon inte passa någon tid, då kan man ta vilket tåg man vill istället?"
Kund: -"Vänta hon kanske hinner med." säger han eftersom han samtidigt står och pratar i mobilen med dottern. "Vilket spår kommer den gå ifrån?"
SJ: -"Spår 4." säger jag efter att ha krånglat med banverkets hemsida som inte vill fungera för dagen. "Men on ni väntar kvar till tåget har avgått så vet ni ju om det behövs en ny biljett eller inte. Nu stänger vi precis, men sitt kvar här så kan du köpa biljett när du vet."

Kund sätter sig ner, vi hinner stänga och räkna ihop kassan lite smått. Kund härjar i telefonen, men kommer strax fram till luckan igen.

Kund: -"Ny biljett!" Och ser skittjurig ut.
SJ: -"Hoppas det går bra tills nästa avgång nu och att hon hinner med. Tåger kommer gå ifrån spår 5 denna gång."
Kunden tar emot biljetten går bort mot dörren, vänder sig om innan han går ut och säger:

-"Det här ska ni INTE ha tack för!" spydigt till tusen...

Inga kommentarer: