tisdag 13 november 2007

Sydafrika

Nyss kom det in en tant jag känner igen henne sen tidigare.
En suuur rackare
Jag satt och hoppades att nån annan skulle hinna trycka fram så jag skulle slippa...
men icke sa nicke
Hon stolpar fram till min kassa och säger snäsigt:

-till Sydafrika
jag höjer lätt på ögonbrynen och säger rätt raljant:
-Vi säljer inte till sydafrika.

Hon är helt allvarlig.
Hon menar allvar!

-Jaha, och vart ska jag vända mig då då?
-ja vi säljer bara biljetter inom Sverige.
-Jamen lite service måste du visa. Hur tar man sig från Sydafrika? säger hon skiiitsur

Jag funderar, är hon seriös, menade hon allvar??!?!

-äum, vi har bara inrikes resor med tåg sa jag och tänkte på vatten, massor med vatten, vatten runt en hel kontinent...
och hur man ens kommer på tanken att köpa biljetter från sydafrika till en liten stad i Mälardalen.

-Jamen min sons pappa är i sydafrika och har blivit sjuk, min son vågar inte ta hem honom med flyg! så jag vill att du hjälper mig!
-Ja men det måste ju vara bättre att kolla upp om det går en båt i sånt fall. sa jag
-jamen det enda jag vill ha av dig nu är ett råd! Kan du inte ens ge mig ett råd?
-ja jag försöker ju säga att det nog är bäst med en båt. Tror det blir svårt att komma hit med tåg..
-Så det råder du mig? snäser hon.
-Ja? men det kan du ju inte köpa här heller.
-hur menar du att jag ska göra då om jag inte kan handla av dig?
Hon ser verkligen sur ut!

-jaa, jag har ingen aning jag har aldrig köpt någon resa till afrika men antar att det bästa är att gå upp på stan till en resbyrå.
-Jaha, så du tycker att jag ska gå till en resebyrå??
-ja, här hos mig kan du inte komma varken till eller från sydafrika.
-nehej! då går jag till en riktig resebyrå.

Inga kommentarer: