måndag 26 november 2007

Ungdomsrabatt

Hade precis en äldre invandrarkvinna och hennes son i min kassa.
De skulle åka till Lund imorgon.
Kvinnans svenska kunskaper var mycket begränsade.Så det var mest sonen som översatte vad hon sa.
Men kvinnan flikade in då och då med nåt svenskt ord.
Jättelycklifg för att kunna lite.

Vi var överens om tid så jag frågade om det var en person som skulle åka,och om det var en ungdom eller pensionär eftersom det var en sista minuten biljett de skulle ha.
Tanten lyser upp och pekar på sig själv. och säger
-JA! 2 ungdomar! det är jag ok min man!
hennes sons uttryck var helt obetalbar! Han klappar henne på axeln och säger fort..
-nejnej mamma!
-Jo! det är 2 ungdomar, jag och pappa.
-nej,nej mamma. Du är inte ungdom.
Då kunde jag inte hålla mig längre.jag skrattade och de skrattade!
Det var så skönt! vi skrattade verkligen tillsammans!
Helt plötsligt när vi lugnat ner oss kommer mannen in.
En mörk, brysk man.
och jag kan inte hålla mig.
-är det här den andra ungdomen?
kvinnan skrattar och klappar mannen på axeln och säger
-ja! han är 19 år.
mannen tittar på oss som om vi är helt sjuka i skalln.

- jag är inte 19 år!sen gick han!och vi fick skratta tillsammans igen!

1 kommentar:

Go:ran sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.