onsdag 14 november 2007

En enkel XXXX, tack!

Version 1:

-"Hej hej!"
-"Hej! En enkel till XXXX."
-"Blir det 200kr för den."
-"Tack så mycket!"
-"Trevlig resa!"

Version 2:

-"Hej!"
-"Hej, en enkel tack!"
-"Tja, vart ska du då?"
-"XXXX såklart!"
-"Ja, man är ju inte tankeläsare"
-"Haha nej så dum jag är."
-"Var det bra så?"
-"Jadå!"
-"200kr slutar det på då."
-"Vad billigt!?"
-"Ja, det är ju bra att någon tycker det i alla fall!" säger jag och räcker fram biljetten.
-"Jamen, är det här Tur o Retur?"
-"Nej det är en enkel, det som du bad om."
-"Jaha, nej jag skulle ju ha en återresa också."
-"Jamen då fixar vi det. Tillbaka idag eller?"
-"Ja eller, jag vet inte. Kan man inte ha den öppen flera dagar?
-"Jo det finns en biljett som är öppen inom 24 h." säger jag och sträcker fram biljetten
-"Vad bra! Är det med sittplats också?"
-"Nja, det är fullbokat i 2:a klass, det är enbart 1:a klass som det går att boka sittplats i. Annars går det bra att åka obokat i vagn XX och XX."
-"Jaha....men stå vill jag ju inte göra. Jamen då tar jag en i 1:a klass. Vad kostar det?"
-"Då går ditresan på 400kr som billigast och hemresan 200kr. Sammanlagt slutar det på 600kr. men då gäller bara returen antingen för idag eller imorgon eftersom det blir ett annat försäljningssystem. Den går inte att ha den öppen 24 h."
-"Jaha, hur gör jag då då?......Jag tar bara en enkel istället."
-"Då blir det 400kr!"
-"Tack så mycket!"
-"Trevlig resa!"


Ja säger då det, det är ändå variation på detta jobb, och dessa versioner visar bara på vilken prisdjungel det finns att genomsöka på SJ!

Vissa kunder är ju lite mer virriga av sig, men jag förlåter det för jag exakt likadan själv!

Inga kommentarer: