onsdag 14 november 2007

Personalbrist?

En sak kan ju säga om dagens utskällning som X snällt fick ta emot. Gubben kommer infarandes och ser vrång ut. Säger att han fått ta sig hit själv från en viss station för tåget var ju inställt/sent. X beklagar och ser ledsen ut över problemet. Då säger gubben:
"-Jag tycker det är dålig reklam för företaget att ropa ut att tåget är inställt eller sent p g a personalbrist!"
X:"-Jamen, det är personalbrist, nu vet jag inte om det var p g a sjukdom eller om det var miss i planeringen."
Gubbe: "-Jag tycker ändå det är dålig reklam!" Snäser han av X.

Men herregud, tåget är ju sent p g a JUST personalbrist. Ska vi börja hitta på anledningar istället varför tåget är sent?! Nejmen, idag är tåget sent en kvart för lokföraren tar en kaffepaus i Malmö istället för att befinna sig på stationen i Örebro och köra tåg. Eller ännu bättre: "Tåget mot Göteborg är tyvärr inställt pga att all SJ-personal är ute i skogen och roar sig med att skrämma fram älgar på spåret!"

Personalbrist är personalbrist. Vad ska man annars kalla det? Förslag tack, så jag kan förmedla det till Info på Banverket som ropar ut. Får jag se reaktioner på resenärerna nästa gång tåget är sent eller inställt p g a personalbrist =) haha...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Tekniska fel såsom fel på bromsar och vagnfel är enklare att förstå för resenären än just begreppet personalbrist. Rör det sig om personalbrist så bör det ju också heta personalbrist, men när X2000-tågen mellan Stockholm och Malmö enligt statistiken på SJ:s webbsida bara kommer i tid i 57 % av fallen, börjar man fundera... I mitt tycke är det för mycket. Att ständigt bli försenad känns fruktansvärt tråkigt.